Jumaat, 29 Ogos 2008

Bengkel Bonsai oleh sifu Robert Steven (Indonesia)

Kelihatan Sifu Robert Steven sedang menunjuk cara bagaimana mengubahsuai pokok kayu hitam kepunyaan saya. Gambar ini dirakamkan semasa Bengkel dan Syarahan Robert Steven di rumah Sifu terkenal Bohari. Anda dapat melihat perubahan pokok tersebut di bawah.



Sifu besar dari Johor sempat singgah ke rumah saya pada 10 April 2009 dan dapatlah sedikit sebanyak tips bonsai berguna daripada beliau. Terima Kasih Sifu.



7 ulasan:

Noryadi berkata...

Gud effort Cikgu Zul,
Keep it up. Salah satu dpd proses pembelajaran ialah get involved..dapatkan lagi input2 yg berguna utk perkongsian dan peningkatan ilmu kpd diri kita sendiri.
Blh ceritakan rutin penjagaan dan pembuatan bonsai2 dlm kuantiti yg banyak di rumah Cikgu Zul dlm kitaran 30 hari utk kita menjadikan pembelajaran dr perkongsian pengalaman Cikgu Zul.

Tanpa Nama berkata...

pengalaman cikgu Zulrahman dalam dunia seni bonsai sangat menarik dan dapat dijadikan contoh yang baik kepada kita semua.Beliau tidak lokek untuk memberi tunjuk ajar kepada sesiapa saja yang bertandang ke rumah beliau

Kumpulan zulrahman mempunyai diskusi ilmu dan kaedah yang tersendiri untuk menghasilkan bonsai dan bagaimana mereka memanfaatkan alam dan memberi irama pada bonsai mereka.


Zulrahman guru yang mencintai dunia bonsai.Teruskan usaha dan baktimu guru.Kami akan sentiasa menghargai segala tunjuk ajarmu.

Terima kasih guru.

Tanpa Nama berkata...

Jadikan semangat kumpulan zulrahman sebagai contoh kumpulan yang berjaya.
mereka ini juga bernaung dibawah PSBK.

Tanpa Nama berkata...

Hang pa tau tak mana cikgu zul PI?Dia dah lama tak nampak dalam blog.Tak tau dia pi mana?ada tak sapa-sapa boleh habaQ mai kat Chek.

Tanpa Nama berkata...

encik Zul, bila en. mahu memasukkan bonsai2 terbaru kepunyaan en? saya pasti tentu byk lagi pokok2 yg terbaru milik en.zul yg tidak dipaparkan dlm bolg ini. saya harap en.zul update kan bolg ini secepat mungkin kerana ramai yg masuk blog ini tengok gambar yg sama aje.

Unknown berkata...

cik zul,sifu ni dr joh0r?sape nama sifu ni n lokasi rumah beliau di mana?kot2 ade rezki bolehla jenguk2 rumah beliau =)

Unknown berkata...

Cikgu Zul,

memang pokok-pokok bonsai CZ ada umph!!!!!!!!!!! Selagi org spt saya di tahap kindergarden dlm dunia seni bonsai boleh kagum dgn keloksi bonsai CZ apatah lagi bagi yg expert dan profesional. Sebenarnya saya amat berminat mempelajari ilmu utk mendalami lagi pengetahuan saya pada pokok pokok bonsai. Spt yg doremi sebut, pengalaman & ilmu yg diperolehi oleh CZ,saya berharap CZ boleh bagi saya sedikit tunjuk ajar sebab bagi masa ini saya ada pokok CA, hoyang, jeliti & premna tetapi tidak dibentuk lagi. Sayang sekali saya tidak dapat bertemu dgn CZ kerana kediaman saya di P.Pinang.
saya juga berharap suatu hari nanti boleh bertandang ke rumah atau bertemu dgn beliau jika masa izinkan.