Jumaat, 30 Januari 2009

Nak Tengok Apa lah Nasib Cucur Atap ku.


Jan 2008

Julai 2008

Oktober 2008

Mei 2009

15 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tu dia dah keluar gambar terbaru tapi tak kan satu aje.

Tanpa Nama berkata...

Slow tapi Mantain.... Tahniah

sahabat gua berkata...

ASKM SIFU
Proses pembentukan pokok coran atap memang mengambil masa yang lama.pengalaman saya bila hampir siap pokok pula mati.Macamana sifu mengatasi masalah meranting untuk coran atap.Baja Malas yang sifu cadangkan memang molek tapi kematian coran atap tetap berlaku jua.Saya lihat rumah sifu pokoknya segar dan sihat berbanding dengan rumah saya.

ahli psbk berkata...

Maafkan saya sifu Zul kalau tersilap saya sekadar nak kongsi pengalaman.Apa yang sahabat gua alami, Saya rasakan bukan faktor baja,mungkin faktor akar.Kadangkala sewaktu siraman air yang kuat menyebabkan akar coran atap terputus ataupun semasa merumput disekitar pohon.akar rumput yang dicabut melibatkan akar pohon coran atap juga terputus.Faktor akar yang sensitif menyumbang kepada kematian pspesis ini

Chong berkata...

malik awat hang guna nama tanpa nama.wah ah hah hah hah,he he he! Aku kenal hang walaupun tak dak nama

sifu utara berkata...

askum!!
he ha ha!! saja aku nak borak sikit

1.Hang rasa bila bonsai hang ni nak siap?
2.setujukah kalau aku mengata !bonsai hang ni agak lemah dan tak dak cabaran langsung.
3.NAk atau tak hang kena buang Dahan yang dibawah sekali.Hang tau tak? bonsai hang tak dak akar banir.Hang kena pikiaq nak tutup kemaluan tu.
4.Jin yang hang buat tak mencerminkan watak sebenar pohon sekadar melepas kentut je. Hang kena betul2 serius bila nak wat jin biaq nampak jelas.
5.Hang Masih tak berubah guna Cara lama dalam pergerakan dahan dan ranting,Berserabut berebut nak pi mana aku pun tak tau!

6.Keseluruhan watak pohon hang kaku.Ada setengah tempat tak seimbang.hampes sikit je yang normal.

Aku rasa cuba hang adjust perdu batang Cara tanam)bila nak alih pasu nanti munkin boleh stabil kot.Cuba buang ranting lagi biaq ada ruang lagi tak pa.Nak main Bonsai hang jangan takut.

last skali hang jangan marah ya!
sebab aku hanya nak mengata saja!!!!!.Baru aku jumpa blog hang ni. Tkasihhghhhhhhh

Untuk kongsi pgalaman Hang boleh join Persatuan bonsai kedah Perlis.Orang siam pun jadi ahli.

Tanpa Nama berkata...

hoi saudara nak tegur pun tegurlah secara hormat.!!Promote persatuan konon....porrrrrrah..persatuan bonsai kelantan semua bangsa ada>>> tak hebohpun

Tanpa Nama berkata...

ASKM sifu utara
Saya dapati segala apa yang anda terangkan merupakan penjelasan yang betul untuk memimpin pemain-pemain bonsai supaya tidak syok sendiri.Buat kalian pemain bonsai Janganlah emosi apabila ditegur!Manusia yang cerdik senang sekali menerima teguran.

Tanpa Nama berkata...

helo sifu utara, hang punya pokok cantik sangat ke?
Komen anda memang baguh. tapi biarlah bersopan sikit, janganlah sampai banding dengan kentut, tak elok bunyinya. Tak tahulah kalau anda memang dah selalu cakap kasaq macam tuu. Bagi saya sangat tak setuju cara saudara tuu walaupun saudara bertujuan memimpin para pemain bonsai. kalau niat anda baik maka tambahkan lagi dengan cara pendekatan yang baik maka bertambah baiklah jadinya. Tak lah ada orang berasa hati. Kitakan orang melayu yang penuh sopan.. Saya berpendapat sekarang ni semakin kurang orang yang bercakap macam saudara.

Tanpa Nama berkata...

assala''''mualaikum gu
sifu ni gu meme sohor benar diperlis!mudo lagi prikat 30an.
Kawe raso sifu utara royat meme betul.bonsa dmo tu tok leh gi mano gu!.kawe raso molek jah ikut apo dio royat.Jange mudoh braso hati gu mainan pohon ni buke kito nok sohor!!!dae buke boleh bawok mati.........

bonsai kita berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
bonsai kita berkata...

askm .Buat sifu utara teguran saudara memang baik.tapi tegurlah secara berhemah sesama kita.Jangan menggunakan bahasa yang boleh menyinggung perasaan orang lain.Sekian

wadie79 berkata...

aku ada 2 pasu pokok cucur atap ni, tp 1 dah arwah.. satu lag ok tapi aku xreti nak trim, dah macam payung dah jadinye..heh

Malik berkata...

Salam,

Tolong jgn kaitkan nama saya disini,

ini komen pertama saya disini....

chong,maaf saya tak kenal awak....

GARY berkata...

sifu,
ini adalah komen pertama saya tentang bonsai.saya memang berminat dgn bonsai tapi pengetahuan sangat cetek dan dlm tahap starting point.
aku baru dpt 2 pasu pokok cucur atap dari Kelantan tapi aku xreti nak tukar pasu dan bentukanya,
harap sifu atau mana mana saudara yg ada pengalaman boleh bantu.